Info

Bizning telegram kanalimiz

@info_dt
ortga
14buHXvRTBoZX_Chf4Yw59mzFk6Fnx9Git5HIf3rBZV8e6_1VCacGlgTwltVIHX84IDkNz460O9__RhYNiGQaC4AAZkBLzQyujBFQ_dvGnKZWzmULy71ntQaYX2Em6p81Jlap2w1m_QE2aGS4pHuuA

Qanday qilib yaxshi investorni startapga jalb qilish mumkin? Skyeng tajribasi

Iyul 9, 2025 - 08:18

Skyeng - ingliz tilini o‘rgatishga yo‘naltirilgan ruscha onlayn maktab. Trening Vimbox (virtual sinf) oʻquv platformasida, shuningdek, mobil dastur, brauzer kengaytmalari va oʻquv xabarlari orqali olib boriladi.

Skyeng - ingliz tilini o‘rgatishga yo‘naltirilgan ruscha onlayn maktab. Trening Vimbox (virtual sinf) oʻquv platformasida, shuningdek, mobil dastur, brauzer kengaytmalari va oʻquv xabarlari orqali olib boriladi.

Maktab 2012-yilda Georgiy Solovyev, Xariton Matveev, Denis Smetnev va Andrey Yaunz tomonidan tashkil etilgan.

2013-yil bahorida "Infinite Ambition" fondidan loyihaga 400 ming rubl sarmoya qilindi, bu virtual sinfning yangi versiyasini ishlab chiqishni yakunlash va uni interfaol oʻquv materiallari bilan toʻldirish uchun sarflandi.

Oʻsha yilning avgust oyida Skyeng oʻzining Vimbox oʻquv platformasini ishga tushirdi, bu esa kompaniyaga 500000 dollar keltirdi.

Investor mablag‘ kiritishda kompaniyadan nimani qidiradi? U puldan tashqari yana qanday yordam berishi mumkin? Havolalar qanday ishlaydi?

Skyeng asoschilaridan biri Georgiy Solovyev bu savollarga javoban startaplarga qanday qilib investitsiya jalb qilish tajribasi haqida soʻzlab berdi.

Skyeng 7 yil ichida bir nechta investorlarni jalb qilishga muvaffaq boʻldi. 2013-yilda Buyuk Britaniyaning "GLG Partners" xedj-fondining boshqaruvchi hamkori Erkin Adilovdan 30 ming dollar oldi va keyinchalik loyihaga Artem Yamanov qoʻshildi. Ikkinchi davra ham 2013-yilda boʻlib oʻtdi — Yandexʼning top menejeri Aleksandr Laryanovskiy Skyengʻga 300 ming dollar investitsiya qildi, 2018-yilda loyihaga "Baring Vostok" mablagʻlari kiritildi.

Bizning bugungi maqsadimiz xalqaro mahsulotni ishlab chiqarishdir. Mening jamoam va men global miqyosda rivojlanishimizga yordam beradigan investorni orzu qilamiz.

“Big Idea” bilan qiziquvchi investor

Kompaniyani baholashda investorlar uning uchta strategik xususiyatini koʻrib chiqadilar. Ular qanchalik aniq chizilgan boʻlsa, qiziqish uygʻotish ehtimoli shunchalik yuqori boʻladi.

Birinchisi, kelajakda dunyoni tubdan oʻzgartirishi va katta biznesni qurish uchun asos boʻlishi mumkin boʻlgan “ Big Idea”ning mavjudligi. Bundan tashqari ushbu gʻoyaning mezonlari baholanadi — monopoliya, miqyosdagi ish samaradorligi va boshqalar. Bular “Noldan biriga” kitobida amerikalik tadbirkor va investor Piter Til tomonidan tasvirlangan.

Ikkinchidan, investorlar bozorni oʻrganadilar. Bu katta va qiziqarli boʻlishi kerak. Gap shundaki, agar bu bitta turdagi oziq-ovqat uchun kichik bozor boʻlsa, unda jiddiy investorlar sarmoya kiritmaydilar. Kelajakda ushbu bozorni oʻzgartirish va undan katta ulushni olish uchun gʻoya keng koʻlamli boʻlishi kerak.

Shu nuqtada bozorni birlashtirish darajasi ham muhimdir. Rivojlanishning maʼlum bir bosqichida barcha bozorlar parchalangan holatdan konsolidatsiyalangan bozorga oʻtadi. Masalan, chakana savdoda kichik doʻkonlar bozori global zanjirlar uchun bozorga aylandi. Taksi shirkatlari toʻplamiga ega boʻlgan taksi bozorida uchta agregator ishlashi qisqartirildi.

Uchinchi nuqta — loyiha jamoasi. Bozor qanchalik katta va istiqbolli boʻlsa ham, loyihani "sudrab yuradigan" odam boʻlmasa, maqsadga erishish dargumon.

Investor kompaniyaning rivojlanishini tezlashtiradi

Investor vazifasi — bu kompaniyaning muammolarini hal qilish emas, balki muammolarni biladigan va ular ustida ishlaydigan muassislarni jalb etishdir. Kompyuter oʻyinlari bilan tanish boʻlmaganlar uchun: kuchaytirish — bu oʻyin xarakterining oʻsishidir, masalan, uning hayotiyligi yoki tezligining oshishi. Agar biron bir yechim topilmasa, unda hech qanday sarmoyador yordam bera olmaydi. Agar chiqish yoʻli boʻlsa, vaqt oʻtishi bilan hamma narsani oʻzingiz hal qilasiz, ammo investor bilan bu tezroq amalga oshadi."Baring Vostok"​ tufayli biz bir yilda matematika yoʻnalishini tayyorladik va ishga tushirdik. Sarmoyador boʻlmaganida bu ishga uch-toʻrt yil ketar edi.Bu yerda biz uchun muhimi investorning puli emas, balki u keltirgan bilim edi. Birinchidan, biz investorlarning shaxsiyati, maqomi va tajribasini baholadik va agar ular mahsulot, korporativ jarayonlar va marketingning oʻziga xos xususiyatlarini yaxshi tushunsalar, ayni muddaodir. Shu bois ham Sasha Laryanovskiyning investor sifatida ishtirok etishi juda muhim edi.

Agar siz yaxshi boʻlsangiz, aloqalar yordam beradi

Agar sizning o‘zaro aloqalaringiz yaxshi bo‘lsa boʻlsa, yaxshi sarmoyani qoʻlga kiritishingiz mumkinligiga ishonadigan odamlar bor, agar yaxshi boʻlmasa, unda hech narsa ish bermaydi.

Bunga Erkin Adilov ishtirokidagi Skyeng investitsiya davri yaqqol misol boʻladi. Men Adilov bilan bir yarim yil “Goldman Sachs”dagi loyihada ishladim va yaxshi natijalarni koʻrsatdim. Men ketganimdan soʻng, Erkin mendan mamnun ekanligini, aloqani uzishni istamasligini va mening darajamni bilgan holda kelajakdagi loyihamga sarmoya kiritishga tayyorligini aytdi.

Skyengʻni ishga tushirgandan soʻng, biz Erkin bilan kompaniya aksiyalarining 10 foizini olishiga va birgalikda biznesni boshlashimizga kelishib oldik. Agar biz ilgari muvaffaqiyatli hamkorlik tajribasiga ega boʻlmaganimizda, Erkin mening loyihamga ishonmagan va sarmoya kiritmagan boʻlar edi.

Chegirma investor bilan suhbatni osonlashtiradi

Baholash uchun sarmoyadorlar bilan savdo qiladigan kompaniyalar mavjud. Ular uchun koʻproq pulni qisqartirish prinsipial masaladir. Biz har doim baholashga sodiq edik, chunki, aytganimdek, investorlarning puli emas, balki yordami va tajribasi biz uchun muhimdir.

Erkin Adilov, Sasha Laryanovskiy va Artem Yamanov shular jumlasidan. Biz Artyomga oʻsha paytdagi investitsiya fondlari tomonidan taklif qilingan narxlarga nisbatan ikki baravar koʻproq chegirma berdik. Bunday bitim investorni befarq qoldirmaydi,albatta.

Siz investor bilan samimiy boʻlishingiz kerak

Skyeng hozirgi va potensial investorlarga boʻlgan munosabati, doimiy aloqada boʻlishi bilan ajralib turadi. Biz 2013-yildan beri Erkin Adilov menga oʻrgatgan ushbu qoidaga amal qilamiz. Biz investorlarga taqdimotlarni yuboramiz, yangiliklarni aytib beramiz, rejalarimizni baham koʻramiz.

Ammo nafaqat harakatlar rejasini eʼlon qilish, balki uni amalga oshirish va oldinni koʻra bilish ham muhimdir.

Investorlar uchun oʻz hisobotlarini yashirmaydigan va auditga toʻsqinlik qilmaydigan shaffof tashkilotlar bilan ishlash qulay. Biz doimo investorlarga barcha maʼlumotlar bazalarini va ularni qiziqtirgan hujjatlarni uzatamiz.